Federaal regeerakkoord: e-Box enterprise mogelijks verplicht vanaf 2026

28/02/2025

Voor veel eenmanszaken en KMO’s is administratie iets dat veel tijd kost. Daarom kiezen ze ervoor om administratieve taken, boekhoudkundige diensten …

Er is een eBox voor ondernemingen (de ‘e-Box Enterprise’ genoemd), die dient voor de communicatie met de fiscus, de RSZ, het gewest, de stad.

In het federaal regeerakkoord staat dat het gebruik van de e-Box Enterprise verplicht zou worden vanaf 2026. Oorspronkelijk zou deze verplichting al ingegaan zijn op 1 januari 2025.

U kunt uiteraard ook nu al uw e-Box Enterprise activeren. Daarvoor gaat u naar volgende link. Activatie is mogelijk met uw eID, via itsme of een andere digitale sleutel.

Hou er wel rekening mee dat na de activering u geen communicatie op papier meer ontvangt en het niet meer mogelijk is om de eBox te deactiveren. Uw dossierbeheerder kan de activering weliswaar niet in uw plaats doen, maar u kunt hem wel toegang verlenen tot de eBox als ‘gebruiker’.

1. Deadline gevoeligheid

2. Flexibiliteit

3. Strategisch inzicht

4. Kwalificaties

5. Vast aanspreekpunt

Omdat een verkennende analyse zo verhelderend is, kun je niet zomaar ‘out of the blue’ klant worden bij ABC Boxes. Eerst willen we weten wie je bent en wat je vraag of nood is.

We brengen in kaart waar exact jouw behoefte ligt. Dat doen we in het ABC Overzichtsgesprek. Plan hier jouw persoonlijke en gratis ABC Overzichtsgesprek in.

Boek nu je adviesgesprek